En ledarskribent får mail

Jag läste Per Gudmundsson (Ledarskribent på DN) där han svammlar om att det är en ”scam” när Ung pirat får bidragspengar när medlemsavgiften är 0kr.  Jag fattade inte ett dyft, så jag var tvungen att maila honom och fråga. Jag vidarebefodrade till ett gäng andra ledarskribenter på andra konkurrerande dagstidningar i hopp om att kanske få upp lite gyttja från debattbotten.

Inte ett ont anande hade Per redan skrivit ett nytt inlägg där han i princip hytter med fingret åt hela ungdomspolitiken i ett enda förvirrat textflöde.

Nåväl, här kommer mailet. Nu hoppas vi på svar…

TO: olle.svenning@aftonbladet.se
CC: henrik.brors@dn.se, katrine.kielos@aftonbladet.se

Hej Per!

På din blogg http://blogg.svd.se/ledarbloggen?ID=12330 reflekterar du över medlemmsantal i ungdomsförbund och drar lite siffror över bidrag som delats ut till dem… Utan att dyka djupare i dina siffror, så reagerade jag på det du skrev.

Jag citerar:

”Dels att Ung Pirat tjänar bra med pengar i år. Medlemskap i Ung Pirat är gratis och löses enkelt med ett musklick på webben. Det resulterar i ett statsbidrag på cirka en tusenlapp per klick. Tidernas smartaste webscam, säger jag. ”

Du kanske kan utveckla lite vad du menar med ”scam” ? Jag är ingen lingvist nu (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lingvist), men jag slog upp ordet som verkar närmast kunna översättas till ”Svindleri”.

Svindleri betyder något i stil med ”att övertyga någon att köpa något som är värdelöst.” Vi ska återkomma till detta begrepp senare.

Jag undrar hur du får ihop det där med ”scam”. Det är ju GRATIS att bli medlem i både Ung Pirat och PiratPartiet. Du måste fått något om bakfoten eftersom det inte går att lura en medlem (ekonomiskt) som inte betalat något.

Det har slagit mig att du kanske menar på en ”orättvisa” i hur bidragspengar fördelas mellan ungdomspartier, några där det är gratis att vara med. Du kanske tycker att om medlemen inte betalat något så borde förbundet inte få vara med och dela på bidragspengar?

Jag vet inget om kriterierna för att få bidrag, men jag känner ju intuitivt att det är en dålig sak i en demokrati, att det skulle vara förenat med en kostnad att engagera sig i politik. Engagemang i politik ska väl inte vara en kostnadsfråga, eller det kanske du tycker?

Nej, jag kan helt enkelt inte se hur du kommer fram till den vansinniga slutsatsen att Piratpartiet och Ung Pirat bedriver svindleri. Faktum är att jag inte tycker ditt uttalande är särskillt konstruktivt eller genomtänkt över huvud taget.

Vad i dina åsikter egentligen består skulle man verkligen vilja veta. Det verkar ju nämligen som om åtminståne du och jag har klart avvikande åsikter i vad en ”scam” är, eller, huruvida politiskt deltagande ska kosta pengar eller inte.

Kan du inte, om du tänker på det närmare, se en riktig ”Scam” i att  betala pengar till medlemskap i ett parti som sen bryter sina vallöften mer som regel än som undantag? Dessa stackare blir ju VERKLIGEN svindlade. Eller hur?

Hoppas på ett svar från dig!

/Erik

