Låt inte Piratpartiet bli en dagslända

Jag börjar känna att valet snart är över, även om det är minst 24 timmar kvar.

Jag började min valspurt redan förra hösten, genom att övertala i princip hela min omgivning att rösta på Piratpartiet.

På jobbet tror jag minst hälften kan tänka sig rösta på den och gud vet hur många som det kanske drar med sig i valet. Jag hoppas verkligen det blir ett helt gäng.

På min MSN/ICQ/IRC flyger det förbi ”Piratpartiet” och folk har satt sina avatarer som pirater och nicknames som uppmaningar att rösta på just Piratpartiet.

Det värmer, men räcker det? Vad händer nu efter valet?

Låt oss lära av andras misstag.

Junilistan kom in i parlamentet förra valet, med omkring 12% av rösterna om jag inte minns rätt, men åker troligen ur den här gången. Likheterna mellan Piratpartiet och Junilistan är stora i termer av att just vara stöddig nykommlingar, det kan jag medge. Men, ska Piratpartiet gå samma öde till mötes, eller, kan Piratpartiet lära av misstagen junilistan gjort?

I mina ögon misslyckades Junilistan kapitalt med att driva sin Politik inhemskt efter valet, och tappar nu det nödvändiga stödet för att kunna fortsätta driva sin politik på ett kontruktivt sätt.

Om detta måste Piratpartiet nu lära!

Politiken måste fram även efter valet på ett begripligt sätt som människor kan greppa och knyta in i sin vardag. Misslyckas man med det är det kört, hur god än saken är och hur rätt man än har. I politik ingår det att man kan bygga opinion, förmedla sitt budskap på ett klart och tydligt sätt. Misslyckas man med det är man ute.

Piratpartiet måste börja fokusera på att bli tydligare med sin politik i ett större perspektiv. Fokus måste flyttas från fildelning, som gammelmedia och politiska experter avhandlar som: ”Piratpartiets enda fråga”. Det måste Piratpartiet bemöta och få bort den felaktiga bilden av att vara ett enfrågeparti. Piratpartiet har ju faktiskt många fler frågor som är minst lika viktiga!

Fildelning är för många väljade inte en stor fråga. Då blir det inte heller särskillt relevant att rösta på Piratpartiet när frågor som människohandel, trafficing, jobb och miljö förefaller så mycket viktigare. Det har man rätt i att tycka, men då ska man ju få veta att Piratpartiets bidrag i politiken inte enbart är fildelningsfrågan! Piratpartiet har fler frågor, men som de flesta inte har en aning om!

Lyft patentfrågan till exempel. En fråga som är så oerhört viktig att belysa. Betydligt fler människor kan förlika sig i slutändan med Piratpartiets politik i den här frågan, bara man kan sätta det i ett sammanhang. Jag försöker alltid synliggöra problematiken genom att peka på att dagens patentlagstiftning STOPPAR utvecklingen av medicin som på allvar kan rädda liv! Ta Malaria, som med en insats förmodligen skulle kunna utrotats med kort varsel om det verkligen fanns ett genuint intresse från läkemedelstillverkarna. Men något sådant intresse finns inte, eftersom Malaris i hög grad drabbar en fattig kundkrets. Det är mycket mer lönsamt att forska på fettma och diabetes och under tiden löser man in viktiga forskningsresultat i patent. Patent som är otillgängliga under en vansinnigt lång tid. I dagsläget är profiträtten (genom patentlagstiftningen) i läkemedelsbranchen, ÖVERORDNAT att rädda liv! Det är för mig oacceptabelt och gör mig genunit bedrövad som människa att se detta ske varje dag.

Detta minna vänner är det moraliska underskottet i patentlagstiftningen och sätter i praktiken ett pris på männskors liv i kronor , ören och dollar. Detta är något som jag vill bidra till att det förändras fundamentalt. Piratpartiet är ett steg i den riktningen.

Läkemedelsbranchen ska tilläggas är hopplöst beroende av statliga bidrag till grundforskning som du och jag finansierar genom skattesedeln. Det är dyrt och inte så lönsamt att bedriva grundforskning, därför drar alla läkemedelssföretag ner på sin forskning och låter unversitet och högskolor i allt större grad stå för detta.

Jag bävar över hur mycket av våra skattepengar som går till medicinsk grundforskning, och resultat som i slutändan hamnar i patent hos privata läkemedelsföretag och därefter aldrig kommer till någon nytta. På så sätt får vi säkerligen bekosta – genom skattesedeln – samma forskning om och om igen, eftersom resulten låses in i patent.

Det tycker jag är fel, och det gör nästan alla som stannar och lyssnar. Det är också de som väljer att rösta på Piratpartiet. Fildelningsfrågan är inte lika berörande och konkret, utan att för den delen vara oviktig. Fildelningfrågan är viktig av en annan anledning (yttrandefrihet och kunskapsfrihet), men patentlagstiftningen är lika viktig och ännu mer konkret.

Piratpartiet MÅSTE lyfta fram sina andra frågor mycket starkare nu när EU-valet snart är över. Annars blir det nog samma visa som med Junilistan som ser ut att åka ur den här gången.

Om piratpartiet inte ska bli ännu en dagslända, så måste vi som tror på det här på allvar få fram dessa andra frågor.

Alternativet är detta:

