Patentlagstiftningen kostar människoliv

Jag talades vid idag med en forskare på Astra Zeneca (som jag dock inte kan publicera) och vi pratade lite kring den patentlagstiftning som idag existerar och påverkar utvecklingen inom viktiga medicinska områden. Jag själv är en förespråkare av öppen källkod så jag ställde honom en fråga som jag tycker är tänkvärd. Den konkretiserar även Piratpartiets politik mycket bra. Kanske denna bloggpost kan sprida lite kunskap om vad Piratpartiets politik handlar om i grunden.

Obeveklig: ”Vad är din proffessionella åsikt i, om det skulle funnits något liknande system som t.ex. ”Open Source” inom läkemedelsindustrin. Tror du att t.ex. Cancer skulle kunna vara botad inom 5 år?”

Anonym Forskare: ”Nej. Jag tror vi är för långt bort till ett botemedel för Cancer på kort sikt. Däremot tror jag att t.ex. Malaria skulle kunna vara utrotat på ganska kort sikt. Just nu finns inget ekonomiskt intresse och inga av de stora läkemedelsbolagen satsar på området. Området är dessutom ett minfält vad gäller patent, på t.ex. vissa substanser vilket gör att det är ännu svårare att komma någon vart på området. Informationsutbytet är minimalt och det finns en rädsla för att släppa ifrån sig kunskapen också eftersom man inte vill bjuda konkurrenterna på något.”

Det blev tydlig för mig att priset för att behålla det system som gäller idag är helt enkelt alldeles för högt:

Priset mäts ju i människoliv!

Vi måste förändra det här. För våra barns skull. För våra medmänniskors skull. För att kunna se oss själva i spegeln och säga: ”Jag gjorde något. Jag röstade på det som var rätt!”

Piratpartiet har en politik här, något som inget av de etablerade partierna har. Lösningar på allvarliga samhällsproblem! Piratpartiet vill förändra patentlagstiftningen så att riktiga lösningar på allvarliga samhällsproblem kan finnas. Det system som råder idag har misslyckats fundamentalt, det fungerar inte, det är trasigt, har aldrig fungerat och det bara MÅSTE göras om!

Sänd Piraterna in i riksdagen 2010 så kanske det blir lite skillnad på riktigt!

