Öppna system för ett öppet samhälle

Det är inte bara elände. Tydligen har Osby kommun förstått att Öppen Källkod för med sig bra saker både ekonomiskt, men också demokratiskt! I en artikel i helahälsingland.se skriver man att man sparat pengar på att använda sig av Open Source, men betonar även den demokratiska aspekten!

Det här läcker igenom överallt nu i samhället! Vi människor börjar förstå att vi kan göra någon skillnad och att öppenhet banar väg för framtiden! Internet har gjort detta möjligt och det är oerhört stimulerande att vara en del av denna utveckling!

Allt fler företag börjar tydligen också förstå att man kan tjäna sitt leverbröd på detta. Utan att för den skull låsa in kunskap i patent och licensformer som STOPPAR utveckling.

Jag har läst lite av Ove Granstrands arbete, som tar upp mycket av problematiken kring patentsystemen som existerar. Hans arbete är omfattande, men jag hänger mycket upp mig på att han trots allt återkommer till de sociala problem som patentlagstiftningen för med sig. Det handlar om att det är ett bekymmer att den inovationen som patenten ”är tänkt” främja, helt enkelt inte finns där.

Det verkar alltså som om patentlagstiftningen/systemet idag inte i någon vidare stor utsträckning främjar utveckling ELLER ekonomi. Snarare visar hans arbete på att små och medelstora företag rakt av missgynnas och att stora företag hämmas av komplexa internationella patent och regelverk.

Detta är ett ypperligt exempel på att något är på väg att hända i samhället. Något positivt!

Slutligen såg jag ett Youtube klipp som ”opassande.se” tippsade om som jag tyckte var verkligen bra! Oerhört bra!

