Tillbaka från semester och inte ens förkyld

Kom hem från semester för några dagar sen och konstaterar att, rikare på perspektiv, Sverige är sig likt. lika underbart vackert om vintern som förtvivlat värdelöst i det vardagliga livet. Människor lever sina liv i det gråa arbetandet, frysandet på buss-stationerna och sippandes blaskigt kaffe från Pressbyrån. Hoppas att Svenska själen inte fryser till is i kylan, vi har ju så mycket mer att ge! Det är ju snart valtider också!

Nåväl, det slår mig att svininfluensan – den hemska – rullat ut från alla dagstidningars löpsedlar och inte ens en liten, pytteliten, artikel dyker upp så långt ögat når. ”Vad var det jag sa” är inte särskillt roligt att påminna om, men jag kan inte acceptera att mina skattepengar rullas bort så lättvindigt! Det är återigen tydligt att man lyssnat på fel personer från regeringens sida. Skönt i alla fall att jag inte ens blev förkyld i höstas, vilket var skönt, och jag tog inte heller det där vaccinet man tjatade om så mycket om.

Läser att Farmor Gun vunnit stora bloggpriset och att Laurence Lessig fått förstasidesartiken i ”The Nation” vilket glädjer mig. Laurence Lessig var som ni kanske minns i Stockholm oktober 2009 och föreläste om internet och öppenhet inför en publik blandad av entusiaster och trötta proffpolitiker.

Piratpartiet tuffar på, och har avslutat valen till primärvalslistorna och där just min egen favorit Farmor Gun finns med. Helt underbart tycker jag, och visar så tydligt på att det här partiet kan göra skillnad. Det är inte så långt till val nu och jag har väl tänkt blogga hej vilt här i stöd för Piratpartiet. Man måste ju tro att det man gör kan göra någon skillnad. Annars kan man nog leva sitt liv i cynism och summera sitt liv i termer av misstro och missnöje. Nu är din och min chans att förändra Sverige och den ska vi inte missa!

