Gott nytt år TPB

Så idag firar vi årsdagen av The Pirate Bay (TPB) domen, som markerar början på den rättsfars som kom att iscensättas av det politiska och maktfullkomliga rättsväsendet och dess privata hantlangare. Det är svårt att ens reda ut vem som är marionetten och vem som är dockmästaren i de här skandalerna som avlöste varandra under nästan hela 2009. FRA, TPB, ACTA o.s.v.

Så idag väljer debattchefen, Karin Magnusson, på aftonbladet att dra tillbaka en redan publicerad artikel i nättidningen med hänvisning till att den skall faktakollas.  Någon närmare förklaring har ännu inte givits, vilket man som utomstående kan tycka är rätt underligt. Jag tänker väl mig att man gör en faktakoll INNAN man väljer att publicera en artikel, alternativt att man har en

    väldigt bra anledning

till att dra den tillbaka, eller?

Jag började med att ringa till aftonbladets växel: 08 725 2000 och blev hänvisad till en mailadress (karin.magnusson@aftonbladet.se) i vanlig ordning, vilket jag vet av erfarenhet leder ingenvart.

Jag bestämde mig för att ringa till SvD:s Carina Stensson (carina.stensson@svd.se), som gjort en intervju med Karin Magnusson den 29 maj 2009, för att fråga vad det här skulle kunna handla om. Min tanke var att SvD skulle ha en uppfattning om hur sånt här går till och vilka anledningar som ”normalt” sett föranleder en tillbakadragning av en redan publicerad artikel.

Min första fråga till henne var om varför man drar tillbaka en debattartikel som redan var publicerad.

Carina Stensson sa att det händer att man drar tillbaka artiklar, och att det inte var något ovanligt, men tyckte att det var lite underligt att man inte gett någon anledning annat än ”faktakoll”.

Jag frågade om det kunde ha att göra med yttre påverkningar, såsom jurister som ringer och hotar eller något annat liknande, kanske annonsörer som utövar påtryckningar?

Carina svarade med att säga att aftonbladet var ”för stora” för att ge efter för påtryckningar av den typen. Hon var noga med att göra klart att det inte handlade om konspirationer – och – att frågor som piratpartiet driver helt enkelt inte var så stora eller viktiga ur ett nyhetsperspektiv för att det skulle spela någon roll. (!)

Jag frågade om hon trodde att en möjlig anledning skulle kunna vara att Rickard Falkvinge namnger den f.d. polis, Jim Kayzer som numera jobbar för Warner Bros skulle kunna vara anledningen till debattartikeln dras tillbaka.

Carina trodde att det absolut skulle kunna vara anledningen, (vilket för mig verkar möjligt att tro på också). Det utan att vara medveten om att detta faktiskt redan var publicerat material sen 2008. Borde inte Aftonbladet ha koll på sånt redan innan artikeln publicerats tycker man?

Slutligen frågade jag om Carina skulle kunna tänka sig att fråga Karin Magnusson, (i sann undersökande journalistisk anda) debattchef på Aftonbladet vad anledningen var till faktakollen av Rickard Falkvinges artikel. Det är ju tydligt att Carina måste ha någon kontakt med henne.

Hon svarade: ”det skulle jag aldrig göra”. .. Sen förstod jag inte riktigt förklaringen.  Så…

Eftersom jag inte kunde förstå varför så har jag nu mailat både Carina kan Karin och frågat tre väldigt enkla frågor som kanske också kan få bort allt ”konspiratoriskt” från detta:

Hejsan Karin och Carina!

Jag har försökt få tag på Karin via telefon, men misslyckats. Carina har jag talat med på telefon idag, fredag lördag. Tack för ett väldigt bra samtal och att du tog dig tid att svara på mina frågor sent en lördagskväll.

Det här mailet och era eventuella svar är och kommer att bli publicerade på min välbesökta blogg: obeveklig.wordpress.com – så ni vet.

Jag skulle vilja ha svar på tre frågor med anledning av Rickard Falkvinges indragna nät/debattartikel från 17/4.

Mina frågor är:

1. Aftonbladet:s Karin Magnusson – debattredaktör på Aftonbladet, med vilka konkreta anledningar dras Rickard Falkvinges debattartikel in efter att den publicerats?

2. SvD:s Carina Stensson: Varför var det så otänkbart för dig att fråga Karin Magnusson exakt det jag frågar Karin ovan? Var det inte en chans att få göra ”ett scoop” om något skumt skulle komma fram?

3. Aftonbladet, Karin Magnusson: När får vi läsa den faktakollade debattartikeln på aftonbladets nättidning igen?

Med vänliga hälsningar
/XXXXXXXXXXX obeveklig

P.S. Borde inte det faktum att det här mailet scannas av FRA och därmed omöjliggör mitt källskydd/meddelarskydd (http://www.politikerbloggen.se/kallskydd/) uppröra er?

Sanningen kommer alltid att komma fram, för den är inte välkommen någon stans.

