Valtider

Ursäkta att jag inte bloggat på ett tag. Det är valtider och jag har fullt upp med att hjälpa Piratpartiet att få sina procent.

Det är ganska tidskrävande att skriva en bra blogg, och att dessutom göra efterforskningar och sammanställa dem i text tar mycket energi. Så ska man ju dessutom orka med att jobba också mitt upp i allt ihop.

Det är en underlig känsla blandad av kampvilja, frustration, ilska, glädje, förtvivlan och hopp. Inte sällan samtidigt.

Jag njuter av att lyssna på Johnny Olssons berättande, som är så genuint och klarsynt vilket inte sällan ger massor av nya infallsvinklar på Piratpartiets politik.

För mig som nästan varje dag lever med konsekvenserna av de praktiska konsekvenserna av informationspolitik, så är det helt enkelt omöjligt att bortse ifrån dem.

Ta några exempel:

  • Jag vill inte att mina barn ska vara rädda för att våga ha kontakt med – exempelvis – Palestinier. Med FRA-lagen så har de all anledning att vara det eftersom man kan bli klassad som terrorist genom att ha en mailkonversation med någon i Palestina.
  • Jag vill kunna handla varor från Kuba utan att vara rädd för att bli stoppad i tullen om jag åker till USA. Med SWIFT-lagen så har jag all anledning att undvika detta eftersom mina banktransaktioner hamnar i andra system än de jag vill.
  • Jag vill att våra ungdomar ska våga och kunna ifrågasätta det system vi lever i. Utan fri kunskap, en öppen och transparant stadsmakt och en opartisk informationskanal (fritt internet) så kommer det vara omöjligt. Då får man det vi kallar ”storebror samhälle”. Det är detta vi är på väg mot idag med lagar som syftar till att censurera internet och lagföra oliktänkare. Pirate Bay rättegången är ett typiskt exempel på hur människor som vill något annat straffas till lydnad. Ännu värre är att vi använder vårt rättsväsende till att jaga våra ungdomar i stället för att skydda dem!
  • Jag vill inte att bara stora företag ska kunna tjäna pengar på uppfinningar. Jag vill ha entrepenörskap som lever och frodas med ett skydd av en patentlagstiftning som fungerar. Dagens patentlagstiftning ser till att just dessa entrepenörer inte har en chans i kampen med stora företag som använder patentlagstiftningen som en blöt matta över utvecklingen och entrepenörskapen. Ett parti som på alllvar värnar om småföretagarna är ett parti som för den här frågan frammåt.
  • Jag vill att mina barn ska ha tillgång till all världens kunskap i skolan för att förstå den värld vi lever i och använda den till att göra den bättre. Copyright och upphovsrätten måste underställas detta av samma anledningar till varför bibliotek en gång i tiden infördes. Behovet hos folket att kunna ha tillgång till kunskap.

Det finns bara ett parti som faktiskt står för en politik som täcker de här frågorna. Piratpartiet.

