Jag läser en pinsam insändare av Göran Pettersson (M) riksdagsledamot och ledare för Svensk-Amerikanska Parlamentarikernätverket.

I artikeln skriver han att ”Det som binder ihop oss är demokratiska värderingar, starka företag och vetenskapliga relationer.” Innan dess pratar han en del om demokrati och lite allmäna floskler som moderaterna ofta är bra på utan att för den delen backa upp den i verkligheten.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/usa-ser-sverige-allt-mer-som-sjalsfrande_7803096.svd

Det jag stör mig på mest, är att det är så uppenbart enbart ekonomiska intressen som styr det här vurmandet för amerikanska intressegrupper. Det gör inget i sig, men jag stör mig på att man använder viktiga begrepp för att klä in en mycket mer pragmatisk linje som handlar om att tjäna pengar.

Det är klart att vi ska ha bra relationer med USA, men blanda helst inte in demokrati, mänskliga rättigheter, frihet och värdegrunder i det hela. Det blir så äckligt då med tanke på både USA och Moderaternas historia.

