Det här med ”public service”. #svpol @svtdebatt

Jag har bara hört två alternativ än så länge:

1) ”TV-licensen” (nuvarande system)

2) Skattefinansierat.

Jag gillar alternativ 1. Det ger public service ett budgetutrymme som inte kan påverkas av sittande politiker eftersom en avgift inte styrs av politiker. Det gör att public service också kan vara reklamfritt. Det gör att icke-kommersiell kultur av lite olika slag kan få utrymme i media trots att det inte genererar någon vinst.

Alternativ 2 gillar jag inte. Det skulle nämligen innebära att en regering som inte gillar ”public service” som en del av sin politik kan ”ta ner” den genom att helt enkelt strypa budgetposten. Stryper man budgeten blir det omöjligt att arbeta inom public service utan att någon politisk diskussion sker alls om det hela. Värst av allt är det skulle göra att vi får en public service som måste ”hålla sig väl” med våra politiker när man producerar innehållet – och det vore skit bortom alla gränser.

Jag hör folk som gnäller över det här med ”TV-licensen” men jag fattar inte riktigt vilka alternativ som finns som är bättre?

