Nu är det bara två veckor kvar innan jag flyttar till Strängnäs kommun. Det är en hel del att göra inför det, men det är ju inget ovanligt egentligen.

Förutom att bygga upp ett spännande och innehållsrikt liv för mina barn, rent privat den första tiden efter flytten så är tanken är att snabbt komma i kontakt med Strängnäs pirater. Jag hoppas kunna göra ungefär samma resa som jag gjort i Stockholm, som nu börjar få upp farten ordentligt.

Såhär kommer min närmaste framtid som aktivist i Strängnäs se ut i grova drag.

1. Träffa och lära känna de som är engagerade i kommunen och försöka hjälpa till med det som redan fungerar. Det är viktigt att vara lyhörd när man kommer in i nya sammanhang. ”Ta seden dit man kommer” är en bra grundprincip.

2. Jag vill försöka bygga ett samarbete mellan Stockholm och Södermanlands län. Piratpartiet har ju gjort det till sitt signum att kopiera, så att kopiera politik från Stockholm till Strängnäs och vice versa känns inte konstigt på något sätt. Bra idéer ska kopieras! Jag är helt rätt person för att få det att ske.

3. Organisation. Att organisera sig är det som gör att engagemang kan leva vidare. Att dokumentera, strukturera och arkivera är det som bygger starka organismer. Jag har fått kläm på den biten nu och delar gärna med mig av effektiva sätt att bygga upp en organisation. Balans mellan fri kreativitet och struktur är ett vinnande koncept! Jag vet hur.

4. Skapa aktivitet är min starkaste sida. Med ett gäng engagerade pirater kan vi få upp farten på nolltid. Jag har inspirerats på senaste tiden av Kajsa Larsson och Damien Marshese som är personifieringar av aktivismglöd.

”Plocka upp ett gäng böcker, flygblad och dra ut ett bord på stan så händer det aktivism”.

JA, jag ser verkligen fram emot flytten, men det känns samtidigt lite vemodigt att lämna Södertälje som hemvist. Men jag tror och känner att jag gjort något bra här och kommer fortsätta engagera mig i staden och länet. Nu landar jag i en annan kommun, det betyder nya möjligheter. Man ska inte heller glömma att kommuner och landsting är artificiella gränser – jag låter inget sånt världsligt stoppa mig. Jag är universellt motiverad att göra meningsfulla saker.

Kopiera & Sprid

