Framtid – Kopiering

Ni visste nog inte att jag för några år sedan bestämde mig för bygga ett fritt och publikt nät i min omedelbara omgivning. För detta införskaffade jag utrustning, mer utrustningmjukvara och spenderade en hel del tid på att få det bra. Tillslut slog på det och gav hela min omgivning ett publikt Internet. Jubel hos grannarna, jubel för mig. Jag bor i ett område med omkring 450 familjer som nås av mitt nät med lite varierande kvalitet. Eftersom jag förstör alla loggar , så har jag ingen aning om hur många som använt det – men i min fantasi så är det allihopa. 😉

Genom åren har jag insett att jag allt mer börjat leva och implementera ”Kopimism som jag tycker mig passa. Det är kul att reflektera över att det lett till allt mer fantastiska upplevelser i mitt liv. Det främsta exemplet såklart mina  underbara barn som springer omkring här hemma och kopierar. Andra bra exempel är hur jag kopierar politiska åsikter från höger och vänster oblygt och ber sällan om ursäkt för det. Bra idéer ska kopieras.

Men idag går en epok i graven. Det publika nätet ligger sen en timme tillbaka nedpackat i ett par lådor av papp. Adressen är; Strängnäs kommun. Det är underligt, hur dessa små svart-magiska-lådor (routers) har försett mitt liv och andras med digital frihet och förgyllt vardagen med vetskapen om att Internet blivit lite större. Det är bisarrt hur jag till och med tydligen utvecklat en relation till utrustningen. Tekniskt föråldrad, men ändå kan jag inte låta bli att känna att det är arbetshästar som gjort mycket nytta och förtjänar någon typ av irrationell respekt. Det är ju helt knäppt, men väcker djupa tankar.

”Finns det en själ, och i så fall, går den att kopiera?”

Vi lever i en tid där allt är möjligt. Det är bara en fråga om att antingen göra det möjliga verkligt, eller att inte göra det. Ung Pirat har sin kongress just nu i Uppsala där framtiden föds och där visioner blir till verklighet.

upk13 framtid

När jag har flyttat, ska jag bygga ett ännu bättre publik nät och dela med mig av.

Kopiera och Sprid. Nu måste jag packa vidare.

