Vad jag har Facebook till

Hej kära Facebookvän!

Jag vill berätta för dig att Facebook ytterst är en reklamkanal. Det är en jättebra sådan och jag använder Facebook -för det mesta- i syfte att påverka dig och andra i den riktning som jag hoppas världen borde förändras åt.

Du som följt eller känner mig vet att samhällsengagemanget snurrar kring Piratpartiet. Men min lojalitet ligger, tvärt emot vad man kanske kan tro, inte hos partier. Min lojalitet ligger hos människor, principer och värderingar. Men just nu ser jag inget annat parti i Sverige som driver en politik som erbjuder ett bättre hopp om en ljus framtid idag. De etablerade partierna har fastnat och kommer inte loss ur sina låsta positioner på vänster eller högerkanten. Det yttrar sig i att oavsett vilka som vinner nästa val, så är det ändå samma politik som kommer drivas. Du känner igen det här.

Egentligen så är det enda intressanta som kan hända i valet 2014 är om PP kommer in i någon kommun, landsting eller riksdagen. Det skulle ställa till ett jävla liv och den politiska kartan skulle tvingas ritas om. Helt.

Partipolitik är från min erfarenhet ett maktspel som för det mesta (men inte alltid) är fult, opportunistisk, ohederligt och manipulativt. Men det är det spel vi har att tillgå och den demokratiska plattform vi har för samhällsförändring. Det suger, men det är bara att gilla läget. Jag inbillar mig att för att kunna ändra systemet, så måste man spela spelet och samtidigt behålla sin integritet. Det är en balansgång som är svår och många politiker går säkerligen vilse i detta. Det är då man blir korrupt.

Men för att bekämpa korruption, så hjälper ärlighet, öppenhet och transparens. Därför är jag nu också helt öppen med att jag försöker förändra dina åsikter. Jag vill påverka dig så att du ska vilja rösta på Piratpartiet och ge oss den nödvändiga makt som krävs för att kunna förändra systemet innifrån.

Jag använder dagligen Facebook som ett medel för opinionsbildning/reklam. Syftet är att berätta om vikten av öppenhet, demokratiska kärnvärden och vikten av kunskap på ett fritt internet. Det är mitt budskap. Andra har andra budskap och om du funderar lite på det, så blir du utsatt för det varje dag. Du kanske inte visste att Facebook tjänar alla sina pengar på att sälja reklam och riktade åsikter som smäller upp i ditt ansikte hela tiden. 5 miljoner Svenskar har ett konto och 3 miljoner loggar in varje dag. Kring valet kommer du se detta tydligt när de rikare politiska partierna släpper lös sina riktade reklamkampanjer i ditt ansikte. Tunnelbanan kommer tapetseras med reklam för de rikaste partierna som betalar enorma summor för att du inte ska missa dem när du reser till och från jobbet.

De vet att du kommer köpa budskapet om att de är de enda alternativen. De kommer få dig att tro att ditt enda val är något av dessa stora, etablerade partierna. Det kommer också statistiskt sett fungera. Du kommer rösta på något av dessa partier. Inte för att du är politiskt övertygad, utan för att de träffat dig med sin riktade reklam, ja,  på ett sådan sätt att du ska påverkas att tro att du gjort ditt val genomtänkt. 75% av alla väljare kommer gå på på led, rätt in i blockpolitiken. Dessvärre är du förmodligen en av dem och kommer rösta på något du känner igen. Men kommer du göra någon skillnad?

Piratpartiet har inte någora pengar, så vi kommer dessvärre inte kunna tapetsera i tunnelbanan även om vi ville. Vi kommer behöva använda oss av folk som mig, som är beredda att gratis skriva texter som denna och sprida vårt budskap omkring sig. På Facebook till exempel.

Jag tror på öppenhet, transparens och förväntar mig politisk ärlighet. Därför berättar jag detta för dig, att Facebook är en enda stor reklam och propaganda-apparat för mig.

Men det är den här typen av öppenhet och redogörelser det behövs mer av. Erkännanden om att spelet finns där, att det spelas och hur. Vilka resonemang som görs kring väljare, såsom du och jag. Hur vi används som brickor i det här spelet. Det är inget farligt med det egentligen. Det farliga inträffar när det blir hemligt.

Nåväl, man har faktiskt ett val. Mitt val är på Piratpartiet för att jag är säker på att inget annat kommer kunna spela någon större roll framöver.

En röst på något annat parti än Piratpartiet i valet 2014 är en bortkastad röst.

